Jednoosobowa działalność gospodarcza jest rejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć:
Rejestracja w ZUS
Do ubezpieczeń społecznych przedsiębiorca powinien zgłosić siebie jako osobę ubezpieczoną w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności.
Zgłoszenia do ubezpieczeń można dokonać w trakcie rejestracji firmy w CEIDG (z wyłączeniem rejestracji za pośrednictwem banków) albo później w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności:
- w formie papierowej w placówce ZUS - złożenie wniosku osobiście lub za pośrednictwem poczty,
- w Programie Płatnik – należy wypełnić formularz i podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym,
- w aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) – należy wypełnić formularz i podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym.
Zgłoszenie do ubezpieczenia dokonuje się na formularzach:
ZUS ZUA – jeśli przedsiębiorca zgłasza się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego),
ZUS ZZA – jeśli przedsiębiorca zgłasza się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start,
ZUS ZCNA – jeśli przedsiębiorca zgłasza do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.
Rejestracja VAT
Jeśli przedsiębiorca będzie płacił VAT, powinien zarejestrować się (złożyć druk VAT-R) we właściwym urzędzie skarbowym najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Druk zgłoszeniowy VAT-R należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym albo dołączyć do wniosku o rejestrację w CEIDG.