Blog

Na niniejszym blogu znajdziesz krótkie informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej. Wpisy na blogu nie stanowią gotowych porad prawnych. Aby uzyskać więcej informacji dotyczących Twojego problemu przyjdź na konsultację prawną (dane adresowe w zakładce:  Kontakt).
środa, Marzec 19, 2025, 08:11

Uzyskanie zezwolenia na wycięcie drzewa wiąże się z przestrzeganiem określonych procedur prawnych. W niniejszym wpisie przedstawiono, jak wygląda proces wydania takiej decyzji zgodnie z obowiązującymi przepisami.


Podstawa prawna:


Podstawa prawna regulująca kwestie wycięcia drzew znajduje się w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880). Zgodnie z art. 83 tej ustawy, usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wymaga uzyskania zezwolenia od właściwego organu administracyjnego. Organem tym może być wójt, burmistrz, prezydent miasta lub starosta. Natomiast w przypadku usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków decyzję wydaje wojewódzki konserwator zabytków.

[czytaj dalej]

Kiedy zezwolenie nie jest wymagane?


Przepisy przewidują szereg wyjątków od obowiązku uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew, określonych w art. 83f ustawy o ochronie przyrody. Zezwolenie nie jest wymagane m.in. w przypadku wycinki:

- drzew lub krzewów owocowych, z wyjątkiem tych rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;

- drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.


Jak uzyskać zezwolenie?


1. Złożenie wniosku:


Wniosek o wydanie zezwolenia na wycinkę drzewa należy złożyć do odpowiedniego urzędu, w zależności od lokalizacji nieruchomości. Formularz wniosku można pobrać ze strony internetowej organu właściwego do rozpoznania wniosku. Wniosek zawiera nformacje, w szczególności ma temat:

  1. danych wnioskodawcy,
  2. lokalizacji drzewa lub krzewu,
  3. gatuntku drzewa,
  4. obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm,
  5. przyczyny i terminu zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu,
    czy usunięcie drzewa jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


2. Załączniki do wniosku:


Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

  • oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do nieruchomości,
  • zgodę właściciela nieruchomości na usunięcie drzewa lub krzewu (jeśli wnioskodawca nie jest właścicielem),
  • rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych; w przypadku inwestycji budowlanej zamiast mapy lub rysunku można dołączyć
  • projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony przez projektanta z uprawnieniami budowlanymi,
  • projekt planu nasadzeń zastępczych lub przesadzeń – jeśli są planowane,
  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000 (jeśli jest wymagane),
  • zezwolenie na odstępstwo od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków chronionych, jeśli usunięcie drzewa może naruszyć przepisy dotyczące ochrony roślin, zwierząt lub grzybów.

3. Wizja lokalna:


Po złożeniu wniosku urząd przeprowadza wizję lokalną, aby ocenić zasadność wycinki drzewa.


4.Wydanie decyzji:


Decyzja powinna zostać wydana w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku. Jeśli konieczne jest uzupełnienie dokumentacji, termin może ulec wydłużeniu. Jeśli urząd uzna, że wycinka jest uzasadniona, wyda decyzję zezwalającą na usunięcie drzewa lub krzewu.


5. Opłata za wycinkę:


Wysokość opłaty za usunięcie drzewa ustala urząd i wskazuje ją w decyzji.


6. Odwołanie od decyzji:


Jeżeli decyzja nie jest zgodna z oczekiwaniami wnioskodawcy, można wnieść odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem urzędu, który wydał decyzję. Termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni od dnia otrzymania decyzji.


7. Kara za usunięcie drzewa bez zezwolenia:


Usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia wiąże się z ryzykiem nałożenia wysokiej kary pieniężnej.

Jeśli masz wątpliwości co do zasad postępowania w przypadku wycięcia drzewa, warto skonsultować się z prawnikiem w ramach bezpłatnych porad prawnych. Umów się na konsultację.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
(c)2016, All Rights Reserved 2016 FUNDACJA TAURUS
Liczba odwiedzin: 3318
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Pomoc & Wsparcie
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem