Blog

Na niniejszym blogu znajdziesz krótkie informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej. Wpisy na blogu nie stanowią gotowych porad prawnych. Aby uzyskać więcej informacji dotyczących Twojego problemu przyjdź na konsultację prawną (dane adresowe w zakładce:  Kontakt).
Czwartek, Grudzień 21, 2023, 08:15

W związku ze zmianami przepisów prawnych w zakresie praw konsumentów dotyczących dochodzenia roszczeń reklamacyjnych za zakupiony towar od dnia 01 stycznia 2023r. obowiązuje zupełnie nowa regulacja, zawarta w ustawie z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta. Jednakże z uwagi na to, że prawo nie działa wstecz, w przypadku towarów zakupionych przed datą 1 stycznia 2023r. nadal obowiązują zasady reklamacji z tytułu rękojmi tj. art. 556, art. 560, art. 561 Kodeksu cywilnego. Pamiętajmy, że rękojmia obowiązuje 2 lata od daty wydania towaru, dlatego „stare” przepisy prawne mogą mieć zastosowanie jeszcze w 2024r.

[czytaj dalej]

Czego może żądać konsument w ramach rękojmi?

W przypadku pierwszej reklamacji danego towaru klient – konsument może zażądać:

  • naprawy towaru
  • wymiany towaru na nowy
  • obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy.

Jeśli konsument wybiera naprawę towaru lub jego wymianę na nowy – sprzedawca może odmówić tego żądania, jeśli opcja wybrana przez klienta byłaby niemożliwa do zrealizowania albo wymagałaby nadmiernych kosztów. Konsument może dokonać zmiany swojego wyboru.


W przypadku wybrania naprawy lub wymiany towaru sprzedawca musi dokonać tej naprawy lub wymiany towaru w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.


W sytuacji, gdy konsument wybierze obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy, sprzedawca może w zamian zaproponować naprawę lub wymianę. Konsument może zmienić propozycję sprzedawcy (z naprawy na wymianę lub z wymiany na naprawę), chyba że opcja wskazana przez konsumenta byłaby niemożliwa do zrealizowania albo wymagałaby nadmiernych kosztów.


Sprzedawca nie może odmówić obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy jeśli nie wywiązał się ze swoich obowiązków przy pierwszej reklamacji, albo gdy jest to druga lub kolejna reklamacja danego towaru.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
(c)2016, All Rights Reserved 2016 FUNDACJA TAURUS
Liczba odwiedzin: 3810
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Pomoc & Wsparcie
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem