W związku ze zmianami przepisów prawnych w zakresie praw konsumentów dotyczących dochodzenia roszczeń reklamacyjnych za zakupiony towar od dnia 01 stycznia 2023r. obowiązuje zupełnie nowa regulacja, zawarta w ustawie z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta. Jednakże z uwagi na to, że prawo nie działa wstecz, w przypadku towarów zakupionych przed datą 1 stycznia 2023r. nadal obowiązują zasady reklamacji z tytułu rękojmi tj. art. 556, art. 560, art. 561 Kodeksu cywilnego. Pamiętajmy, że rękojmia obowiązuje 2 lata od daty wydania towaru, dlatego „stare” przepisy prawne mogą mieć zastosowanie jeszcze w 2024r.
Czego może żądać konsument w ramach rękojmi?
W przypadku pierwszej reklamacji danego towaru klient – konsument może zażądać:
Jeśli konsument wybiera naprawę towaru lub jego wymianę na nowy – sprzedawca może odmówić tego żądania, jeśli opcja wybrana przez klienta byłaby niemożliwa do zrealizowania albo wymagałaby nadmiernych kosztów. Konsument może dokonać zmiany swojego wyboru.
W przypadku wybrania naprawy lub wymiany towaru sprzedawca musi dokonać tej naprawy lub wymiany towaru w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
W sytuacji, gdy konsument wybierze obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy, sprzedawca może w zamian zaproponować naprawę lub wymianę. Konsument może zmienić propozycję sprzedawcy (z naprawy na wymianę lub z wymiany na naprawę), chyba że opcja wskazana przez konsumenta byłaby niemożliwa do zrealizowania albo wymagałaby nadmiernych kosztów.
Sprzedawca nie może odmówić obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy jeśli nie wywiązał się ze swoich obowiązków przy pierwszej reklamacji, albo gdy jest to druga lub kolejna reklamacja danego towaru.