Blog

Na niniejszym blogu znajdziesz krótkie informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej. Wpisy na blogu nie stanowią gotowych porad prawnych. Aby uzyskać więcej informacji dotyczących Twojego problemu przyjdź na konsultację prawną (dane adresowe w zakładce:  Kontakt).
Poniedziałek, Grudzień 19, 2022, 16:01

Zameldowanie na pobyt czasowy jak i na pobyt stały załatwić można w Wydziale Spraw Obywatelskich prowadzonym przez Urząd Miasta lub Gminy, osobiście bądź przez pełnomocnika. Udzielenie pełnomocnictwa nastąpić może wyłącznie na piśmie. Osoby nie mające zdolności do czynności prawnych (tj. osoby całkowicie ubezwłasnowolnione lub takie, które nie ukończyły 13 lat), osoby z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych, (tj. osoby częściowo ubezwłasnowolnione, osoby, które ukończyły 13 lat, ale nie ukończyły lat 18), działają przez swojego rodzica, opiekuna prawnego lub opiekuna faktycznie sprawującego opiekę.

[czytaj dalej]

Meldunek na charakter czynności administracyjno-technicznej i nie daje podstawy do tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego. Adres zameldowania jest pojęciem z zakresu prawa administracyjnego i używany jest w celach ewidencyjnych ludności.


Aby dokonać formalnego zameldowania w danym lokalu mieszkalnym należy we właściwym wydziale urzędu miasta/ gminy przedstawić dowód osobisty lub paszport oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości. Takim dokumentem może być: wypis aktu notarialnego, orzeczenie sądu, umowa najmu, odpis z księgi wieczystej bądź decyzja administracyjna. Nadto zgłaszający winien załączyć formularz zgłoszenia pobytu stałego. Jeżeli nie jesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym zamierzasz się zameldować musisz przynieść do urzędu dokument potwierdzający tytuł prawny do mieszkania należący do właściciela lub innego podmiotu.


Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego musi się podpisać i potwierdzić ów pobyt właściciel lub inny podmiot, który posiada tytuł prawny do mieszkania.

Pamiętać także trzeba, że w Polsce należy wypełnić obowiązek meldunkowy w terminie 30 dni od dnia przybycia do miejsca zamieszkania.

Opisane czynności administracyjno – meldunkowe nie podlegają opłacie. Jedynie w przypadku ustanowienia pełnomocnika należy uiścić opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 z późn. zm.)


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
(c)2016, All Rights Reserved 2016 FUNDACJA TAURUS
Liczba odwiedzin: 1519
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Pomoc & Wsparcie
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem