Wpisowi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) podlegają przedsiębiorcy, którzy:
1) prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą,
2) są wspólnikami spółek cywilnych.
Wpisowi do CEIDG podlegają następujące dane ewidencyjne:
1) imię i nazwisko przedsiębiorcy, numer PESEL, o ile taki posiada, oraz data urodzenia, o ile przedsiębiorca nie ma numeru PESEL;
2) dodatkowe określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy, o ile ich używa;
3) numer identyfikacyjny REGON, o ile taki posiada;
4) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada, oraz informacje o jego unieważnieniu lub uchyleniu;
5) informacja o obywatelstwie;
6) adres do doręczeń oraz – jeśli przedsiębiorca takie miejsce posiada – adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej; dane dotyczące adresu są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału
terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe;
7) inne niż wymienione w pkt 6 dane kontaktowe przedsiębiorcy, w szczególności adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały zgłoszone przez przedsiębiorcę we wniosku o wpis do CEIDG;
8) przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej według PKD na poziomie podklasy, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności.
Wniosek o wpis do CEIDG przekazywany jest z wykorzystaniem formularza elektronicznego zamieszczonego na stronie internetowej CEIDG.
Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć:
1) przez internet:
a) za pośrednictwem strony www CEIDG (http://prod.ceidg.gov.pl/) - należy wypełnić formularz CEIDG-1 i podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym,
b) za pośrednictwem strony www biznes.gov.pl - należy wypełnić formularz i podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym,
c) za pośrednictwem strony www wybranych banków. Za pośrednictwem banku można zarejestrować tylko firmę, natomiast rejestrację w ZUS lub rejestrację jako podatnik VAT należy przeprowadzić w urzędzie albo online poprzez Platformę
Usług Elektronicznych ZUS lub Portal Podatkowy;
2) w dowolnym urzędzie miasta lub gminy,
3) za pośrednictwem poczty - wypełniony wniosek należy wysłać listem poleconym do urzędu gminy. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.
Wniosek o wpis powinien zostać złożony przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej - termin rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być wcześniejszy niż
dzień złożenia wniosku. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest bezpłatne.
Rejestracja w ZUS
Na podstawie wniosku o wpis do CEIDG ZUS automatycznie rejestruje przedsiębiorcę jako płatnika składek. Czym innym jest z kolei zgłoszenie do ubezpieczenia przedsiębiorcy, jego
pracowników lub członków rodziny. Do ubezpieczeń społecznych przedsiębiorca powinien zgłosić siebie jako osobę ubezpieczoną w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności. Zgłoszenia do ubezpieczeń można dokonać w trakcie rejestracji firmy w CEIDG (z wyłączeniem rejestracji za pośrednictwem banków) albo później w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności:
1) w formie papierowej w placówce ZUS - złożenie wniosku osobiście lub za pośrednictwem poczty,
2) w Programie Płatnik – należy wypełnić formularz i podpisać go kwalifikowanym
podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym,
3) w aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) – należy wypełnić formularz i podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem
zaufanym.
Zgłoszenie do ubezpieczenia dokonuje się na formularzach:
1) ZUS ZUA – jeśli przedsiębiorca zgłasza się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego),
2) ZUS ZZA – jeśli przedsiębiorca zgłasza się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start,
3) ZUS ZCNA – jeśli przedsiębiorca zgłasza do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.
Rejestracja VAT
Jeśli przedsiębiorca będzie płacił VAT, powinien zarejestrować się (złożyć druk VAT-R) we właściwym urzędzie skarbowym najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia
sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Druk zgłoszeniowy VAT-R należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym albo dołączyć do wniosku o rejestrację w CEIDG.