Blog

Na niniejszym blogu znajdziesz krótkie informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej. Wpisy na blogu nie stanowią gotowych porad prawnych. Aby uzyskać więcej informacji dotyczących Twojego problemu przyjdź na konsultację prawną (dane adresowe w zakładce:  Kontakt).
Wtorek, Maj 29, 2018, 20:24

 

Na mocy ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów wykonuje powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.

Do katalogu zadań realizowanych przez rzecznika konsumentów należą:

- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;

- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;

- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;

- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;

- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.

 

Z perspektywy konsumenta istotne są zadania związane z udzielaniem bezpłatnych porad prawnych w zakresie spraw konsumenckich. Porady te są udzielane odpowiednio w siedzibie starostwa powiatowego (urzędu miasta), zaś w powiatach powyżej 100 tys. Mieszkańców i w miastach na prawach powiatu rzecznik może mieć wyodrębnione biuro.

Konsument może również zwracać się do rzecznika konsumentów z prośbą o wytoczenie powództwa na jego rzecz oraz o wstąpienie do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Ponadto ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nakłada na przedsiębiorców obowiązek by na wniosek rzecznika udzielił mu wyjaśnienia i informacje będące przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.

Ustawodawca wyposażył rzecznika praw konsumentów nie tylko w instrumenty związane z poradnictwem prawnych, ale również w instrumenty dające możliwość realnego, aktywnego udziału rzecznika w toczących się postępowaniach sądowych, czy też reprezentacji konsumenta instytucjami czy przedsiębiorcami w sprawach konsumenckich.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
(c)2016, All Rights Reserved 2016 FUNDACJA TAURUS
Liczba odwiedzin: 14910
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Pomoc & Wsparcie
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem