1. Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa to umowa z konsumentem zawarta:
Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa może od niej odstąpić w terminie 14 dni. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
Konsument nie musi wskazywać przyczyny odstąpienia. Warto również pamiętać, że termin 14 dniowy jest terminem minimalnym, wiele sklepów przewiduje zdecydowanie dłuższe terminy – warto więc czytać regulamin!
Jeśli chcemy odstąpić od umowy należy do sprzedawcy przesłać pismo o następującej treści:
Oświadczam, że odstępuję od umowy nr ... zawartej dnia .................... dotyczącej zakupu towaru/usługi ……………………………………………
Pamiętaj:
sprawdź adres przedsiębiorstwa i wyślij pismo na właściwy adres,
dokładnie opisz umowę oraz przedmiot, której dotyczył podpisz pismo
2. W przypadku umów zawieranych w sposób tradycyjny, pamiętać należy o treści art. 8 ustawy o prawach konsumenta, zgodnie z którym najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały o:
1) głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie,organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
3) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat - o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany ponieść;
4) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
5) przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
6) treści usług posprzedażnych i gwarancji;
7) czasie trwania umowy lub - gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu - o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
8) funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
9) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.
Przedsiębiorca powinien więc poinformować dokładnie – przed zawarciem umowy – o jej podstawowych postanowieniach. W szczególności przed zawarciem jakiejkolwiek umowy każdy z nas powinien posiadać informacje o czasie trwania tej umowy, treści oferowanych świadczeń i cenie. W związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) powinniśmy również wiedzieć, przy zawieraniu każdej umowy, kto i w jaki sposób będzie przetwarzał nasze dane osobowe.
Pamiętaj! Jeśli zawierasz transakcję np. w sklepie, koniecznie weź paragon. Aby skutecznie móc później zgłosić roszczenia reklamacyjne musisz posiadać jakieś potwierdzenia nabycia towaru lub usługi – paragon, fakturę, a nawet potwierdzenie płatności karta będzie w takim przypadku ratunkiem.
3. Rękojmia
Wbrew powszechnej opinii słowa „rękojmia” i „reklamacja” nie są synonimami. Rękojmia jest jednym z trybów dochodzenia od przedsiębiorcy odpowiedzialności z tytułu wad fizycznych i wad prawnych towaru.
Wady fizyczne mogą polegać na:
Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi są następujące:
1. może żądać obniżenia ceny;
2. może żądać usunięcia wady
3. może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad
4. może odstąpić od umowy, ale tylko w przypadku, gdy wada jest istotna; wadą istotną jest wada, która nie pozwala na używanie rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem
Żądanie obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy nie przysługuje, jeżeli sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.
Rękojmia za wady fizyczne ruchomości jest skuteczna przez okres 2 lat, a w przypadku nieruchomości przez 5 lat, licząc od dnia wydania rzeczy. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.